Wednesday, July 18, 2007

OGGI COME IERI


Ho rimosso un po' di polvere

sopra libri e scatolonied
ho ritrovato una fotografia,

e' dei tempi della scuola media

e la "ghenga" era al completo,

ne combinava una al giorno o forse piu',

avevamo facce furbe di chi non lo freghi ....

braghe rotte, un dolce vita e via,l

e ginocchia un po' sbucciate,
segno di battaglie a calcio tra di noi
ci davamo un gran da fare

a correr dietro le ragazze

e a studiare poi chi ci pensava piu',

ora abbiamo un buon lavoro,

qualche risparmio e responsabilita',

siamo solo un po' piu' grandi ma lo spirito non e' cambiato mai,
Oggi come ieri, siamo sempre

quelli la'e se ci sara' bisogno sputeremo l'anima

negli esami che la vita ci riservera',

cambieranno i tempi ma noi non cambieremo mai

C'e chi ha aperto un attivita'
'ed e' riuscito a farsi un nome,

e chi ancora sgobba duro in fabbrica,

C'e' chi ha messo su famiglia

chi e' partito per l' America e in fondo ha capito che era qua,

Oggi come ieri, siamo sempre quelli la',

e tra gli ideali abbiamo pace, amore e liberta',

tramanderemo ai nostri figli la positivita',

cambieranno i tempi ma noi non cambieremo mai.

e qualcuno l' abbiam perso

ma li portiamo in fondo al cuore,

sapendo che un bel giorno la "ghenga" si riformera'.....

e chi da solo ci sta' bene,

22 comments:

oOo_Mariam_oOo said...

جميل جميل جميل... بس سؤال: الترجمة هتنزل امتى انشاء الله؟؟؟؟؟ هههههههههه

أه صحيح أنا نجحت يا روني و جيبت امتيازززززززز
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

zenzana said...

مبروك يا فندم
لا الترجمة لسه بدري

Iskanderani said...

صباح الخير يا سجينة الزنزانة zenzana؛

هو انت ثقافتك إيطالي طيب موش كنت تزمري. أنا كنت أعمل في مصر / الاسكندرية في الشركة الايطالية التي بنت خط انابيب السويس - سيدي كرير وكنت اتكلم الايطالية ولكن مع الاسف ومع الوقت تركتني اللغة التي لم استخدمها في معاملاتي اليومية وهذا من أكثر من 30 سنة مضت وإن كنت استطعت التعرف علي المعني العام. أهلا بك بك في نادي مُتحدثي اللغات الحية في هذا العالم الصغير

تحيات إسكندراني في بلاد الله الواسعة

nono said...

طيب الغلابة امثالنا يروحو ينتحروا عشان يفهمو ولا ايه
))))):اهىء ...اهىء
اقولك .....الله تحفة ,ايه الرومانسية دى
براااااااااااااااااااااااااااااافووووووووووووووووووووووووووووو
يلا

amr220 said...

عجبني كلامك قوي

و ردي عليه كالاتي


これはアメリカと日本の歴史のチャートで

す。日本の歴史は、いろいろな時代に分かれ

ます。今は、何時代と言うか知っています

か。(平成時代)

今年は何年ですか。(平成XX年です

この時代の名前を読んでみましょう。(奈良

時代、平安時代)

はい、この頃は貴族(きぞくの時代でした。

じゃ、次にこの時代の名前を読んでみましょ

う。(鎌倉時代、室町時代、安土桃山時代、

江戸時代)

この頃は、武士(ぶし= worrier)の時代で

した。

室町時代は、コロンブスがアメリカを見つけ

た時ですね。

じゃ、次にこの時代の名前を読んでみましょ

う。(明治時代、大正時代、昭和時代)

この明治時代から、外国の文化がたくさん入

ってきました。それから、外国とたくさん戦

争もしました。第二次世界大戦(だいにじせ


かいたいせん=

مصرى said...

زنزانة هو حلو
прекрасный поэзия

zenzana said...

Iskanderani

شكرااا يا فندم علي تشجيعك
ياااه من تلاتين سنة؟
انا كدا عرفت عندك كام سنة؟
طب ما انا بعملك اهو انعاش للذاكرة
ههههههههههههههه

zenzana said...

nono

رومانسية ؟ هههههه
الحمد لله انك مش فهمتي

بعد الشر عليكي م الانتحار يا قمر
انا ابعت الترجمة ع الميل حالا
لو تحبي

zenzana said...

amr220

انا حبيت اخد حق الكباب والكفتة منك
قلت اكتب ولو عاوز الترجمة نتفاوض
ههههههههه
تحياتي

zenzana said...

مصري

انت فين يا عم؟
محدش فاهمني ادك؟

عيلة و عايزة افهم said...

طيب

( وش مش فاهم حاجة )

amr220 said...

حق الكباب و الكفته محفوظ

مستعد للتفاوض و بدون شروط

بس بلاش بالطالياني

عشان مردش بالياباني

:)

اسكندراني اوي said...

طب وبعديين
تعمل ايه دلوقتي
العمليع كده مش نافعه عاوز افهم
انا حطبعها واروح لواحد من الطليان اللي معايا يترجمهالي وامري الى الله
روحي يا شيخه وتعالي بسرعه

Iskanderani said...

يا خبر أبيض ؟؟!!! بتعملي لي إنعاش ؟ وكمان لذاكرتي ؟؟ هو أنا اول مرة اعلق فيها ادخل الزنزانة للانعاش؟؟ ده هم يادوب بقالي 55 سنة يس في وعلي الارض قضيت منهم 24-25 في المحروسة وبعدها سارح في بلاد الله الواسعة ... يلا بقي هات إسطوانة أكسجين وتعالي كلميني يمكن أفوق من الغيبوبة واتكلم لي لغة حية تانية نستها لعدم الاستعمال

تحيات إسكندراني في بلاد الله الواسعة

zenzana said...

عيلة و عايزة افهم

وماله يا فندم مش عيب
:)

zenzana said...

amr220

والله يا فندم حتي الياباني مش هغلب فيه اصل مرات عمي يابانيه ههههههه
والله العظيم مش بكدب
انا ساكنة ف المجمع اللغوي ولا مؤاخذة
ثم حد يقول للطالياني لا؟
امال لو روحت روما هتتواصل ازاي مع القطط
نياهاااا

:)

amr220 said...

نياها؟؟؟

طب ترجمي اللي تحت بقي يا شطوره



אֵל קַנּוֹא וְנֹקֵם יהוה

נֹקֵם יהוה וּבַעַל חֵמָה

נֹקֵם יהוה לְצָרָיו וְנוֹטֵר הוּא לְאֹיְבָיו

יהוה אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל־כֹּחַ וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה


نياها


:)

zenzana said...

اسكندراني اوي

مش هيقدر يا فندم دا طلياني توسكانو

يعني ايطالي صعيدي

ههههه

zenzana said...

Iskanderani

بعد الشر عليك يا فندم
من امبوبة الاكسجين

في ف الزنزانة انابيب غاز طبيعي
بس طبعا مش لك
ههههههههههه

zenzana said...

amr220

طب يا فندم أول ما مرات عمي تيجي من السوق
هتوصلك الترجمة
نياهاااااااا

amr220 said...

برضه نياهااااا ؟؟؟

هيه مرات عمك يهوديه بتعرف عبري؟

طب ترجمي نياهاااا بالعبري عشان اصدق


: )

جبهة التهييس الشعبية said...

على رأيك
والمثل بيقول: تعرف فلان ايوة عاشرته خنقته احسن راح في داهية